BLACK PANTHER PARTY

 

POWER TO THE PEOPEL

129340-050-6fa35ed5

Vi är och kallar oss Pantrar för vi hämtar vår inspiration från Black Panther Party – For Self-Defense i USA. Black Panther Party grundades av Huey P. Newton och Bobby Seale den 15 oktober 1966 och de utgick ifrån att inga andra kommer lösa problemen i deras områden än de själva som bor där.

bobby&huey2

Trötta på polisbrutalitet, fattigdom och alla afro-amerikanska ledare som mördades i USA o runt om i deras ghetton på den tiden skrev de ett 10-punkts program där man uttryckte sina krav för afro-amerikaner och började med sitt första sociala program: Patrullera polisen med vapen i hand för att se till att de inte missbrukade sin makt eller mördade.

Polis raid

polis raid 3Upptäckte man maktmissbruk från polisen så gick man direkt fram till brottsplatsen, läste upp lagen och med vapen i handen krävde medborgarnas rättigheter, annars hade de rätt att försvara sig – by any means necessary.

beväpnat

Metod

Utöver polispatruller så grundande man många andra sociala program som free food, clothing, dental, furniture programs, free health clinics, free ambulance program, liberation schools och den berömda free breakfast program som kom att förändra det afro-amerikanska folkets liv och USAshistoria för alltid.

frukost

Många av dessa program var en lösning till de problem som fanns och samtidigt ett smakprov för folket av hur det bättre samhället kunde se ut ifall de fick möjligheten att skapa det. free food

Det var även på detta sätt som de fick chansen att bilda folket i sina rättigheter, politik och hur man kämpar emot orättvisor genom att organisera sig. Svarta Pantrarna blev på grund av sitt gratis frukost till barn “the greatest threat to the internal security of the country” enligt FBIs direktör J. Edgar Hoover.

Arv

Dessa är våra rötter. Black Panther Party – den största och mest framgångsrika ghettobaseradeorganisationen i västvärldens historia.

panthers

Med sina svarta baskrar, solglasögon, läderjackor och afrohår är de idag förebilder och symbol för vår kamp i våra förorter idag. För att organisationer i liknande omgivningar får liknande erfarenheter och kommer fram till liknande slutsatser.kathleen

Och även om vi inte på samma sätt måste oroa oss för att polisen mördar oss på öppen gatan så är principerna samma:

– Ingen kommer lösa våra problem än oss själva – vi måste organisera oss

– Vi kan inte bara klaga, vi måste producera alternativ – lösningar till problemet

– Vi kan bara skapa hållbara lösningar genom att kombinera socialt och politiskt arbete

Elain

– Folket lär sig genom att se oss göra det, och sen göra själva

– Utbildning är viktigt för att förstå varför vi gör det vi gör

– Vi är inte anti-vita, vi är anti-förtryckare, oavsett hudfärg

– Kampen för kvinnors befrielse går hand i hand med människans befrielse

– Vi behöver ett system som säkerställer våra rättigheter och frihet.

– Vi måste kämpa emot det här systemet med samma kraft som det bekämpar oss med

– Kampen emot förtryck är samma, vare sig det är Biskop, Palestina, El Salvador eller Kina

– Makten ska inte vara hos en elit, utan den ska vara hos folket

Untitled-1

Power to the people sa man i Oakland på 60-talet i USA.

All makt åt folket säger vi idag i Biskopskopsgården 2013

 

Den 29april anlände legenden och inspirationen Bobby Seale grundare för Svarta Pantrarna till Sverige.

Under en intensiv vecka deltog han på flera olika evenemang arrangerade av Pantrarna-För upprustning av förorten.
Under sitt besök hade han med sig affischer, böcker och filmer till försäljning. Det han inte hunnit sälja donerade
Bobby till Pantrarna i Sverige för att kunna ha en ekonomisk inkomst till att kunna finansiera de olika aktiviteterna som arrangeras av oss.
Om ni är intresserade av att köpa signerad av affisch eller hans dvd Public Enemy och stödja Pantrarna så maila till:
pantermaterial@gmail.com

 

Bobby Hutton, Bobby Seale and 30 other panthers storming the California State Capitol at Sacramento, May 2, 1967

150:- kr Signerad av bobby seale


Public enemy documentary dvd with reflections of the black panthers and barbequen with bobby seale


150:- kr

11 thoughts on “BLACK PANTHER PARTY

  1. Public enemy, reflections of the white european nationalists and identitarians. white power, white music, white humour….Lät det inte lika revolutionärt. skillnaden får ni förklara. att arbeta för en vit skandinavisk,europeisk indentitet, att förespråka etniskt homogena samhällen för europeer ses idag som politiskt inkorrekt och rasistiskt. Det var detta Bobby Seale och de svarta pantrarna gjorde på sin tid, ur ett afroamerikansk perspektiv. Bobby Seale har förövrigt stött ett utalande av en afroamerikansk professor för några år sedan som handlade om hur världen måste räddas genom en utrotning av de vita folken. hur ställer ni er till detta? har jag som skåning, europee och skandinav någon rätt att ta till vara min etniska identitet? ni anser onekligen att svarta har denna rätt och andra folk från tredje världen.

    • Kolla på dokumentären eller köp den om du inte har den så du kan lära dig något om vad svarta pantrarna verkligen stod för. Svarta pantrarna sa ALL POWER TO ALL THE PEOPLE. De kämpade såväl för vita fattigas rättigheter som latinos rättigheter, så försök inte göra detta till en fråga om etnicitet. Bobby Seale har aldrig ställt sig bakom några rasistiska uttalanden tvärtemot uttalar han sig mot rasistiska organisationer som tex NEW BLACK PANTHER PARTY, se på detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=VALtpXOKJ4w

      Läs mer så kommer du må bättre som människa…

  2. Din uppmaning att läsa mer är redan uppfylld från min sida då jag är på väg att doktorera i historia vid lunds universitet. har även en magister examen i etnologi.jag studerade olika medborgarrättsrörelser och deras ideologiska grund i tre år. arbetade med en studie ang detta. detta inkluderade intervjuer med fd medlemar av svarta pantrarna och andra rörelser som arbetade med frågor rörande afroamerikanernas situation. den bild du ger av organisationen är inte sann. Tanken att det finns en strukturerad rasism likt en konspiration från det ”vita” etablissimanget, där man menar att personer av europeisk, angloamerikanskt ”wasp” ursprung är drivande. ett sådant resonemang är rasistiskt, i alla fall om man utgår från hur de etablerade antirasisterna definierar rasism. men i den definitionen är inte europeer inräknade. deras roll i den världsbilden är som bärare av rasistiska strukturer och förtryckarens roll. Jag är själv etniskt medveten skandinav och europee, med andra ord Identitär. därmed är jag positivt inställd till svartas kamp för sin identitet och deras sökande efter sina rötter.jag stödjer varje identitär och etnopluralistisk strävan, vilket folk det än handlar om. att black panthers förespråkade etnisk segregation och en egen etniskt homogen stat på den amerikanska kontinenten vet du nog. jag har listor fulla av referenser på den frågan. om dom endast var en socialistisk klasskampsorganisation så förstår jag inte vad namnet BLACK panthers fyller för funktion. ett krav var bla ”utbildning till afroamerikaner för afroamerikaner om afroamerikaner och om afroamerikaners roll i historien”, ett klart etniskt betingat politiskt krav. ett liknande krav från fattiga vita om utbildning till euroamerikaner för euroamerikaner om euroamerikaner och om euroamerikaners roll i historien skulle klassas, utan disskussion, som rasism. nu hävdar du antagligen att stora delar av historieskrivningen handlar just om vitas roll i historien. ja, detta är sant. men med tanke på att den amerikanska historien tog sin början i europa, en vit kontinent och byggdes vidare i följande skede av en europeisk imigrantbefolkning, tills dess att slaveriet avskaffades torde förklara detta. att afroamerikanernas roll i historien kommer in senare, i form av studier i slaveriets mekanismer osv kan vi se tydligt. detta är ett skede i historien som vita världen över skulldbelägs för. det har närmast blivit en integrerad komponent i vår etnomasochistiska självsyn. hierarkin är etniskt betingad på det sätt att vissa grupper inehar en skuldroll och andra en offerroll. på så sätt placeras dessa grupper i ett globalt system där politisk korrekthet kontrolerar vår syn på olika folk. detta system resulterar i en rasistisk nedsättande syn på de folk som innehar offerrollen, en roll som hjälplösa, beroende av väst och totalt inkompetenta. medan de skulldbelagda anses ha ett vist ansvar att hjälpa dessa folk att nå en ”civiliserad” nivå och att göra avkall på alla etniska intressen, jag poängterar ETNISKA intressent, inte de ekonomiska, den kapitalistiska västliga rovmarknaden kan fortsätta att våldta tredje världen. men denna marknad är föga kopplad till vår vithet. det är ett system som även skadar oss europeer och våra etniska identiteter, försätter oss i situationer med växande klassklyftor och folksplittrande katastrofer.

    för att återgå till pantrarna och din vädjan om att inte blanda in etniska dimensioner i frågan så kan jag dra några exempel från deras 10 punkts program för att visa att organisationen mycket riktigt var just en etnisk organisation.

    1:WE WANT FREEDOM. WE WANT POWER TO DETERMINE THE DESTINY OF OUR BLACK AND OPPRESSED COMMUNITIES.We believe that Black and oppressed people will not be free until we are able to determine our destinies in our own communities ourselves, by fully controlling all the institutions which exist in our communities………………………………..
    prova att implicera detta krav på en organisation kallad white panthers, som ett tankeexperiment.

    3:WE WANT AN END TO THE ROBBERY BY THE CAPITALISTS OF OUR BLACK AND OPPRESSED COMMUNITIES………Ett intresse explesivt i sin egna etniska grupps situation i det kapitalistiska samhället och systemet.

    4:WE WANT DECENT EDUCATION FOR OUR PEOPLE THAT EXPOSES THE TRUE NATURE OF THIS DECADENT AMERICAN SOCIETY. WE WANT EDUCATION THAT TEACHES US OUR TRUE HISTORY AND OUR ROLE IN THE PRESENT-DAY SOCIETY.
    We believe in an educational system that will give to our people a knowledge of the self. If you do not have knowledge of yourself and your position in the society and in the world, then you will have little chance to know anything else…………….. Här erkänner dom vikten av att känna sig själv och sin etniska identitet och dess roll i historien. utan detta förstår man inget annat. en strikt etnisk världsbild, en identitär sådan.

    9:WE WANT FREEDOM FOR ALL BLACK AND OPPRESSED PEOPLE NOW HELD IN U. S. FEDERAL, STATE, COUNTY, CITY AND MILITARY PRISONS AND JAILS. WE WANT TRIALS BY A JURY OF PEERS FOR All PERSONS CHARGED WITH SO-CALLED CRIMES UNDER THE LAWS OF THIS COUNTRY…………………………………………….. Etnisk solidaritet.

    om du utgår ifrån dessa punkter, 4 av 10, så blir det tveklöst att vi har att göra med en etnisk organisation. kan du, som påstod att så inte var fallet förklara varför det inte skulle vara så. och anser du att organisationer som kräver dessa saker men utifrån ett vitt perspektiv besitter en rasistisk världsbild?

    • För det första sluta hitta på grejer som ”black panthers förespråkade etnisk segregation och en egen etniskt homogen stat på den amerikanska kontinenten” precis som du hittar på att Bobby Seale stödjer rasistiska uttalanden som Ronald Freeman gjorde, detta visar bara på att du är ignorant och inte har läst på. Svarta Pantrarna hämtade sin huvudsakliga inspiration och analys om hur samhället fungerar från William Edward Burghardt ”W. E. B.” Du Bois samt en del från Malcolm X. Klassperspektivet kommer från WEB Du Bois som menar att kampen mot rasism måste vara förenad med kampen mot kapitalism, från malcolm x hämtar de iden om rätten till självförsvar. Frågan om namnet Black panthers dök upp när Bobby var på ett besök på en fritidsgård i Backa, han sa att Black har ingenting med hudfärgen att göra utan namnet kommer ifrån djuret. Det var en organisation i Södra delarna USA som hette så, Bobby och Huey slog upp ordet i en ordbok och där stor det att när svarta pantrar blir intryckta till ett utrymme så de inte längre kan röra sig så attackerar den svarta pantern.

      Svarta i USA blev som Malcolm X eller Marcus Garvey ständigt påpekade i sina tal kidnappade från Afrika, det fanns aldrig ett val utan de var slavar. De flyttades från sina hem till att arbeta som slavar och plockade bomull. Man byggde egna områden för slavarna att bo i separat från de vita. Man stiftade lagar där svarta inte hade samma rättigheter som de vita. Det var slavägarna som bildade de såkallade etnisk homogena områdena och inte något som de svarta pantrarna ville ha som du säger, hur ska man vilja ha något som redan existerar och förtrycker dem?
      Däremot så organiserade Svarta Pantrarna i sina egna områden där det till största dels bodde svarta, vi organiserar i de områden där vi bor.
      Detta är bara logiskt, i våra områden så finns det allt från etniskt svenska till afrikaner, araber och latinamerikaner och hade det i deras områden under den tiden sett likadant ut som det gör i Sverige så skulle pantrarna i USA vara precis som oss en multikulturell organisation.
      Återigen läs på mera om Svarta Pantrarna och bege dig gärna ut till dessa områden och prata med människor istället för dra massa teoretiska slutsatser som inte motsvarar till den faktiska verkligheten som existerar.

      ALL POWER TO ALL THE PEOPLE!

  3. Jag såg nu att er organisation,om jag inte misstar mig, har en stor bild på malcolm X i sin lokal (jag antar att det är er lokal på bilderna). är malcolm X En politisk förebild för er organisation? I malcolms världsbild går det inte att ta miste om den etniska dimensionen och medvetenheten. han kallade sig själv ”black nationalist”. segregation mella raserna var en av de frågor han ansåg viktigast, detta under tiden i Nation of islam och efter avhoppet och konflikten med Elijah Mohammad. ur får ni ihop det här. är ni bara politiskt naiva?

    • Malcolm X var under sin senare del av livet internationalist och en av de mest framträdande förespråkarna mot rasism i USA.
      Efter sitt besök i Afrika förändrades hans mentalitet totalt, mest imponerad blev han av Egyptens dåvarande President Gamal Abdel Nasser
      som Malcolm X senare kallade för ”MIN PRESIDENT”. Malcolm X talar om i sina senare tal om att göra frågan civil rights till en human rights fråga och ta det till en internationell skala, han syftade på FN. Han sa också att ”there is no rasism without capitalism” alltså ser en han rasism som en biprodukt av kapitalism. Han var på väg att bilda koalitioner med bland annat Martin Luther King innan han blev mördad av FBI och nation of islam. Så allt handlar om vilken del av Malcolm man hämtar sin inspiration, för de som gillar gangstrar är det bara att gå tillbaka tidigare stadie i hand liv då han var en halick och tjuv, muslimer kan hämta inspiration om hur han koverterades och de som kämpar för social rättvisa på global skala kan hämta det från hans senare stadie ur hans liv 😉

  4. Jag uppskattar dina svar, uppriktigt sagt. konstruktiv debatt är alltid bra 🙂
    jag har växt upp och bor i ett mångetniskt område tillika miljonprogram, näsby i kristianstad. jag har barndomsvänner från olika delar av världen.jag har med andra ord växt upp tillsammans med dessa tvångsprolitariserade grupper som används som reservarbetskraft och som brickor i de sociala experimenten, etniska svenskar, somalier, irakier, syrianer osv. mångkulturen har varit ett vackrare ord för ett misslyckat socialt experiment…hur ser ni på tex det sociala kapitalets nödvändighet i byggandet av ett solidariskt, socialt rättvist och altruistiskt samhälle och faktumet att mångkulturella samhällen saknar socialt kapital pga etnisk splitring. och hur ser ni på etnisk identitet i ett framtida sverige?

  5. Tack pantrarna för era fantastiska svar till Erics (och många med honom) ofta missuppfattade meningar om Malcolm X och Black Panthers. Keep up!
    ALL power to the people!

  6. Hej Pantrarna!
    Jag var på bio roy och såg er fantstiska film om ert otroliga engagemang. Trots att jag bor i majorna kände jag igen mig otroligt mycket i vad ni vill skapa och känslan att vara ni. Keep up the good work.
    Samtidigt vill jag tipsa om Hovsjö, en förort i södertälje. De var ett reportage i P1 kulturnytt den 15 juni. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=478

    programmet var slut 08.54 (vet inte exkt när det började) Kanske är det material att visa era idiotiska ledamöter i er kommun! Lyssna på det.

    Eric som ”debatterat” på kommentarerna här verkar inte ha något att göra på dagarna. Vad han inte förstår är att ALLA människor är i behov av att känna till sina egna rötter. Som människa kan man inte ge kärlek om man inte älskar sig själv. Det de svarta pantrarna gjorde var väl helt enkelt att uppmärksamma och fokusera på de svarta historia för att samla och kämpa tillsammans. Ge kärlek för att kunna älska sig själv!

  7. Hej Eric,

    Jag tycker det är väldigt intressant vad du påpekar, framförallt då det är exakt den här retoriken dagens ”nazister” (Jag använder citationstecken då nazister är de faktiskt inte då de inte är nationalsocialister, utan ofta väldigt liberala och hämtar mer inspiration från ex. Reagan än Hitler men uttrycket nazister passar fortfarande perfekt och jag kommer återkomma till varför) använder sig av och jag tycker det är viktigt att bemöta argumenten med argument och inte dumförklaringar för att då är det lätt för dom att dra på sig martyrrollen som så ofta har använts av dessa nazister i dessa sammanhang.

    Den grundläggande problematiken med nazister är framförallt att de på ett väldigt lömskt sätt splittrar arbetarklassen genom att använda sig av andra identitära medel än det klassmedvetna, det kan handla om alltifrån ras, etnicitet, religion, m.m. och skapar förutsättningar där arbetare kan exploateras godtyckligt, bara för ens exploatör ser ut som en själv, vilket självklart är fullkomligen irrelevant.

    Då kommer vi självklart in på andra aktörer som har andra ”gemenskaper” utöver sin klass, och varför dessa inte klassas som nazister är för att feminist eller miljöaktivist inte accepterar de rådande maktförhållandena med utgångspunkt från den förtryckande. Då kanske du säger att vita inte förtrycker svarta längre men det är väldigt arrogant att påstå det bara för att man inte piskar oss längre på bomullsfälten så sker exploateringen under andra former och man kan inte bortse från de sociala strukturerna som faktiskt finns. Det är som att påstå att det inte finns strukturer i samhället som skapar olika förutsättningar för män och kvinnor, där män har en kraftig fördel. På samma sätt är det med etnicitet där en systematisk rasism existerar med grund i historien där den vita europén varit överordnad och på så sätt har en förtryck kunnat upprätthållas genom ideologier, normer och fördomar. Att folk i förtryck vill skapa en gemenskap för att göra motstånd är berättigat av just den anledningen att dom är systematiskt förtryckta. Att folk som förtrycker vill skapa en gemenskap för att upprätthålla förtrycket är förkastligt av just den anledningen att de vill bevara ett förtryck.

    Därför är Black Power någonting jag stödjer då det är ett motstånd mot de rådande villkoren, där svarta vill få makt över sina egna liv på samma villkor som andra etniska grupper.
    Därför är White Power någonting jag bekämpar därför att det vill bevara ett ruttet, förtryckande och rasistiskt system.

    Samma sak när det kommer till feminism och manschauvinism där det ena är berättigat men det andra förkastligt, fastän man kan se det som två sidor av samma mynt.

    Etnicitet och kön påverkar självklart maktstrukturer på grund av vi har dessa skapade system som faktiskt går att ändra istället för att vara stolta över. Dock är det i grund och botten klass som är avgörande då en svart man som städar tunnelbanan i Stockholm har mer gemensamt med en etniskt svensk som jobbar på fabriken i Trollhättan än vad han har med Barack Obama. Dock påverkar dessa strukturer inom klassen så att en den svarta arbetaren har sämre sociala förutsättningar än den etniskt svenske arbetaren

    Sen finns det extremiteter i alla fall men det måste ses i sitt sammanhang att en förtryckt person önskar död åt sina förtryckare är inte så svår smält, ändå är det oerhört provocerande att höra kvinnor skrika död åt alla män eller när svarta i USA säger att den vite mannen är djävulen etc. Deras påståenden är självklart inte godtagbara men i ett sammanhang kan man ändå förstå vad det grundar sig i.

    Eric, du säger att du är student och jag hoppas att du uppriktigt är intresserad av detta och att du faktiskt är öppen att lära dig mer, jag antar utifrån vad du skriver att du tänker mycket på samhällsfrågor och då hoppas jag för din egen del att du tar in detta för många saker blir mycket mer logiska när alla pusselbitar är på plats, ser man bara till etnicitet exempelvis är det mycket som kvarstår som frågetecken, exempelvis just denna fråga du tog upp nu. Det är bra att du frågar för frågar man inte får man aldrig veta

  8. Eric!
    Som doktorand i historia borde du väl ändå känna till detta om White Panther Party som du pratar om.
    http://makemyday.free.fr/whitepanthers.htm
    Inte alls vad du föreställer dig…. snarare en organisation som hade väldigt mycket gemensamt med svarta pantrarna på 60-talet.

    Nu har jag inte sett filmen, men jag tror från vad jag har hört att ett par detaljer missades.
    Svarta Pantrarnas tidning trycktes i Stockholm på den tiden av säkerhetsskäl av oss vita svenskar och jag och två kompisar – vi var bara 14-15 år då – ordnade stödfest för pantrarna på Lillsjönäs Herrgård (Abrahamsberg). Huvudattraktionen var att vi satte upp pjäsen ”Rättegången mot Bobby Seale”. Gunder Hägg och Träd Gräs & Stena tyckte det var så kul så de ställde upp med gratiskonsert efter pjäsen!
    Det måste ha varit 1968-69 för jag hade precis läst Cleaver’s ”Fråga inte ditt land”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s