”Blatte” en utdaterad tjänst..?


628x471Tar ett steg ur spårvagnen, bussen eller tunnelbanan. Befinner mig på en plats där det finns både 3 våningshus och höghus med flera våningar. Däremot tar höghusen större uppmärksamhet i min syn p.g.a.. föreställningarna om förorten jag besitter. Ungdomarna på torgen tar min uppmärksamhet, trimmade mopeder och BMW bilarna får min uppmärksamhet, polisen får min uppmärksamhet, hiphoppen, gångbroarna, arabiska matbutikerna med frukterna ståendes utanför på kartonger, att skolan var skit, språket, slangen, föräldrarna som inte kan språket och fattar ingenting om vad deras barn går igenom, brytningen, tillrätta visandet av min grammatik, gängen, våldet, parabolerna längs fasaderna som tar in signalerna från turkiska tv serier eller al jazeera nyheterna för att sedan bli kallad för terrorist, graffitin, att samhället inte bryr sig och slutligen att man är inget annat än en blatte…
Blatte, en tillfällig tjänst som uppstod runt 60 talet vars service enligt flera är utdaterad. Ett gammalt mjölk paket man vill kasta i papperskorgen men som har hjärna, armar, ben och hjärta som lyckas tas sig ur bland skräpet och blir till ett mögligt irritationsmoment, eller ett bananskal som slängs i en kompost och förväntas återvinnas till att dyka upp i en annan skepnad, integration.
Hos vissa som ‘’kryddan’’ i en gammal husmanskostsrätt eller flor sockret över choklad kakan vill dom ha oss under sina vingar utan att krama oss eller göra en brosh hälsning, distans. Något extra samhället behövde för att berika kulturen förutom 1an, 2an eller 4an på TV, låt oss ha underhållningen utan fjärrkontrollen. Något extra samhället behövde förutom kräftskivan eller midsommar på landet, små grodorna.
Kamerorna smattrar när han gör mål och när han ler spelas det i slowmotion medan musiken ‘’vi ska vinna guld i USA’’  kommer i bakgrunden som sakta smyger in, klädd i folkdräkt då volymen stiger. Framställs som en idiot när han missar straffen, skämtas om han på lunchrasterna för att han luktar annorlunda men ändå vill den som dömer smaka på det han har i matlådan, lägger ner fritidsgården för att han inget säger eller gör, sätter en kamera utanför hans bostadsområde eller skola för att spela in den nya ”Snabba cash” eller ”Johan Falk” för du kan inget annat bli än en statist eller ‘’känd av polisen‘’, sätter han i ett akvarium och klär ut han till en guldfisk vars röst man inte hör och hoppas på att han ska glömma bort det som hänt genom att strö lite mat på ytan mellan dig och dom. Vi mot dom det är precis vad det är, skyll inte på oss för att vi talar om det, det var inte vi som valde att skapa det.

Våga aldrig skylla på min mamma som sprang på utvecklingssamtal varannan vecka för mina lärare tycker att jag är utvecklingsstörd, damp unge. Rektorn förklarar att jag inte kommer klara skolan och hotas med att få gå om, om jag inte förändrar på mig själv.
De låga betygen säger rektorn speglar min låga kunskaps nivå, jag tyckte att de låga betygen speglade en låg nivå på uppmärksamhet och onödig information som jag inte såg till någon användning.
Tänkte för mig själv- varför skall jag lära mig om Svea rikets storhets tid när man inte ville prata om hur man tvångssteriliserade samerna, varför skall jag vilja lära mig om hur tryggt folkhemsmodellen var medan mina föräldrar är arbetslösa, varför skall jag vilja lära mig om hur neutralt Sverige var i andra världskriget när man lät tyskarna rulla in i landet med destination mot grannländerna, varför berätta om hur viktig Carl Von Linne är för botanikens värld utan att berätta hur viktig han var för nazisterna i rasbiologins värld. Varför var jag tvungen till att vänta till 24 års ålder för att lära mig om att  Malcolm X  inte var en rasist utan tvärtom eller om att Svarta Pantrarna inte var motsvarigheten till Ku Klux Klan.
Varför väntade jag så lång tid med att förstå mig på att allt är inte mitt fel och sluta upp med att rulla in ögonen för att se på mina organ istället för att öppna ögonlocken till att släppa in ljus till linsen och betrakta världen runt omkring mig som den är, fotosyntes.
Kämpa sa min pappa hela tiden, vi måste kämpa, mer än dom!
Detta är något man ständigt hör när man växer upp som ung i orten.
Jag vill inget annat än finna fred bland OSS, varandra och inom OSS, själva.

Utbildningsansvarig för Pantrarna / Murat Solmaz

2 thoughts on “”Blatte” en utdaterad tjänst..?

  1. Fakking ryser här bakom ”der Bildschirm” Bruder,

    Jag har berörts två gånger när jag läst svensk text. Det var genom ”gjord av Sverige” och nu genom ”Blatte – en uppdaterad tjänst”. Jag har aldrig fått samma kraft samlad inom mig. Koncentrerad som blixten. Ingen svensk text har berört mig revolutionärt som dessa. Ingen. Jag tror beröringspunkten är när du pratar om dina föräldrar. Förra gången var det din Mor och din storebror, må han vila i frid. Den här gången din far. Min far sa likadant bror. Kämpa kämpa kämpa. Du måste kämpa mer än dem andra med föräldrar från Sverige. Kämpa. Så sa han hela tiden och säger det än.

    ”Varför var jag tvungen att vänta till 24 år…” träffar mig, hela texten är en tungviktsmatch i revolution. Den har allt. Enkla jabbar. Men framförallt knockout.

    Den här kraften jag känner inom mig har jag fått många gånger. Alltid när vi organiserar oss. Ibland i svensk hiphop. Men det är mest bara i hörlurarna. Det avtar snabbt efteråt och försvinner i vardagens plikter och måsten. Inte alls i närheten av styrkan du förmedlar i din text eller i energin vi skapar när vår förening samlas. Det är kanske annorlunda om man är organiserad. Det kanske är det som är det avgörande för känslan. Jag vet inte, eller jag tror det menar jag. Kan inte sätta ord på det. I det talade språket hör jag den revolutionära kraften ofta. Oftare och nu mer regelbundet på svenska som organiserad Panter. Innan på andra språk.

    Tidsdokument av vår samtid e detta. Jag hoppas dina inlägg kommer med i Panter Johannes bok eller vår bok som Panter Johannes fint formulerar det. Tack för att du inspirerar mig bror.

    Verdadero Revolucionaro e du
    som Fidel

    Volveran los 5
    Stoppa Israels blockad mot GAZA
    Stoppa USAs och Israels blockad mot KUBA
    Free bror Mumia Abu-Jamal
    Fight imperialism
    Ausbildung und Arbeit wollen wir haben
    Down with the rascist Israel wall
    bort med dem gamla historie böckerna
    in med böcker som pratar alla människors historia
    tu sabes, somos revolucionarios
    och vi skäms inte
    tvärtom
    framåt
    ostress framåt

    ok ska inte spela över mer, men låt mig ändå få spela fakking över en sista gång. Avslutar afton med mannen som formulerade detta först i vår förening. Med panter Ibbs vackra ord som numera är standard.

    ALLL MAKT ÅT FOLKET
    för det är det
    det handlar om

    /Panter Aram
    Panter på bordet, inget annat. Skiter i om det är Äpple Äpple. Fattar du.

Kommentera

