Homas tal från torgmötet. Rättvisa för mordet på Diren!


Vi ser byggnader som är fula och mögliga,
vi ser folk bli rekryterade till olika gäng,
vi ser hur fienderna ökar,
vi ser hur folket krigar med varandra,
vi ser hur folk förlorar sitt liv,
vi ser det ni undviker att se,
vi använder våra ögon,
det är här det händer
välkommen till orten där det inte glänser,
där ni placerade våra föräldrar med 1000 andra invandrare,
där ni la ner fritidsgårdar,
där ni skärde ner på skolor,
där ni glömde att titta en extra gång, där ni glömde att satsa på,
där ni placera ut poliser för att hetsa ungdomarna,
där ni lät poliserna använda sin makt för ni visste att ungdomarna inte kunde lagarna ,
kom så ska vi prata mellan fyra ögon,
kom så ska jag visa,
kom så ska jag ifrågesätta,
tillsammans med politikerna skapar ni lögnerna
ni smutskastar och skriver det som låter bra i era öron,
ni skapar segregation i orten,
ni förstör gemenskapen,
ni skapar de otrygga,
där jag som tjej måste vakta min rygg så fort jag är ensam,
jag lyfter mitt huvud och kollar mot folket framför mig
jag är inte ensam nu jag har gatutruppen med mig.
Vi är enade idag.

jag tittar åt sidan

Du står bredvid mig
du tittar och ler som du var bäst på att göra
du kollar på folket och skrattar
du blir små röd i ansiktet
du förstår inte förräns nu att det
är dig jag lyfter upp
du var en god människa
en människa som förtjänar rättvisan.
Må du vila i frid Inshallah du har det bra i paradiset

VIDEO FRÅN TORGMÖTET, 8 DELAR TOTALT

Kommentera

